lördag 16 januari 2010

Fiskbossen

Det här är en ganska gammal bild. Jag satt uppe en natt med Jack och ritade i ljuset av stearinljus. Jag tror det var kort efter jag flyttat in här och han hade sagt att han ville rita lite med mig och var sugen att se vad jag kunde göra. Så han bad mig rita något äckligt, eller om det kanske var jag som ville rita något äckligt. Jag minns inte. Men jag minns att jag hade tänkt på en form väldigt länge, ett sätt att rita öppna munnar.

Det blev som en stor fiskmun och från det utvecklades den så kallade fiskbossen. Jack blev helt kär i den och satt in den i vårt vedervärdiga vitrinskåp i vilket vi förvarar diverse brädspel.


Den är rätt ful egentligen. Även om jag ändå kan tycka det är fint med de olika skiftningarna med helsvarta ytor, streck och öppna vita ytor. Den konstiga bollen på huvudet känns överflödig och skorna är inte mitt stoltaste ögonblick, men den hiskeliga motorcykeljackan blir nog aldrig omodern.

Jag hade personligt samtal med mina lärare för någon vecka sen, och de var peppade. Tyckte jag hade en bra spännvidd på det jag gör, känns skönt att de ser det på det viset. Ibland känner jag att folk som skapar runt omkring mig har hittat sin nisch och håller hårt på den. Jag är hemmablind såklart och kan inte se vad jag gör som skulle vara utmärkande för mig, ibland önskar jag att jag aldrig hittar en "grej" att haka upp mig på. För det skulle innebära att jag aldrig mer skulle kunna göra smaklösa fiskbossar.

1 kommentar: