fredag 26 mars 2010

Michael på månen

Idag blev jag färdig med mitt andra portfoliotyck. Jag tänkte visa hur det går till när man gör ett flerfärgstryck på sten. Håll i er!

Först och främst måste man ha stenar, slipa dessa, och göra dem mottagliga för fett. Det kan jag visa någon annan gång. Men i alla fall, jag har fyra stenar jag ritat på och passat in fint (det brukar ta cirka en halv dag kanske, eller en hel) och ska sätta igång och trycka.

Så här ser tre utav mina stenar ut:



Först måste jag ha färg, då blandar jag till färg. Ljusaste valören först! Annars blir det ett hav av färg. Jag ska ha en ockra, den ser typ grön ut på stenen där jag valsar, men man får smeta lite på ett papper för att kolla så det blir som man vill ha. Det blev det. Så här ser det ut på stenen (alltså inte den som bilden är på):


Sen är det dags för att lägga fram den sten jag vill trycka med:


Lägger den på pressen, som ser ut så här:


Torkar ur den svarta färgen jag preparerat med dagen innan så den kan ta emot min gula färg, det gör man med lacknafta:


Sen valsar man in och gör ett provtryck. Det gör man tills man ser att pappret tar emot så mycket färg som man vill ha, här är första provtrycket:


Vi konstaterade att det är färg utanför bilden som kommer färga av sig på upplagan sen, så då är det dags att retuschera! Då tar man en liten krita och gnider bort de fläckar man itne vill ska synas från stenen:


Sedan lägger man ett tunt lager med gummi:


Låta torka ett tag. Sedan sätter man igång och provtrycker igen, så här blev tredje provtrycket:


Som ni ser blev det mycket gulare i små fläckar runt om, men det gör inget, för det kommer vara svart där sen. Sen när man känner sig redo är det dags för upplaga! Jag skulle ha en upplaga på fem, så jag gör sju ark så jag har en felmarginal på två.

Så här ser det ut:


Nu var det enkla gjort. Nu kommer det pilliga, nämligen att passa in flera färger på samma bild! Då har jag förberett med plastfilm med de motiven jag ska ha. Lägger på papprena jag tryckt på för att se så jag hamnar rätt och gör små små hål i papprena och stenen så det alltid kommer på rätt plats.


Man är alltid nervös över hur det ska gå. Men så här blev den andra färgen:


Svårt att se om den är rättpassad, men det kommer sen när jag lägger i det svarta. Som efter jag tryckt tio blå (tre provtryck + sju fintryck) kommer göra:


Sen efter det tryckte jag en röd färg på alla dessa också. Men ni fattar nog, det är samma process igen. Så på varje bild är det fyra tryck, en för varje färg. Det blir 40 tryck idag, det tog ungefär hela dagen att göra.

Sen är det dags att tvätta rent alla verktyg:


Sen scannar man in en bild och känner sig nöjd efter en hård dags arbete:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar