tisdag 19 januari 2010

"Life A"

Idag började jag på min del i mitt och Steves massiva projekt. Det kommer bli en wall of fame med Bill Murray \o/

Vi har delat upp 16 av filmer han medverkat i, så vi fick åtta var. Som vi alltså ska illustrera på något sätt. Jag fick nästan direkt en idé för hur jag vill göra med Life Aquatic, en utfallande bild med massa ubåtar och Murrays karakteristiska figur på ett ställe i bilden. Eftersom vi ska göra en mindre upplaga så tänkte jag att screentryck skulle passa den här bilden ganska bra, så jag satt igång med en gång att mäta ut:


Sen skar jag ut allt:


Sen belös jag allting på min screenram som Staffan lagt på emulsion sedan innan. Så här ser den ut:


Sedan gjorde jag ett färgtest. Båtarna kommer vara i olika färger, därför var jag tvungen att ha en liten ruta så jag kan tvätta ur och variera färgerna, färgen blandade jag till med en gul färg och en transparent färg så jag kan trycka mönster över sen. (Det som är svart kommer bli i blått sen så det ser ut som ett hav.)

Jag var lite ivrig och orkade inte passa in så noga, men det var mest ett test för att se hur det skulle fungera i praktiken. Tänk sedan att det svarta blir blått och det gula är olika färger och gubbfiguren blir ljusblå och röd mössa.


30 x 30.

Jag hann såklart inte trycka en andra färg eftersom vår lärare har en förkärlek till att visa oss filmer eller ha genomgånger hela tiden. Dessutom var screenrummet upptaget. Bah! Imorn ska jag försöka vara först på plats och mäta ut ordentligt! Då kanske vi kan få se något färdigt också.

Här är en bonusbild:

1 kommentar: